29.10.2012, 12:15

“Hrvatska u EU: Španjolska – Vaš novi poslovni partner”

Postoji znatno više prostora za proširenje i unapređenje gospodarske suradnje između Hrvatske i Španjolske, istaknuo je Domagoj Juričić, zamjenik direktorice Sektora za međunarodne odnose HGK otvarajući seminar “Hrvatska u EU: Španjolska – Vaš novi poslovni partner?“ koji je održan 24. listopada u Vijećnici HGK u organizaciji i suradnji HGK s Veleposlanstvom Kraljevine Španjolske u RH. Seminar je bio namijenjen hrvatskim tvrtkama koje već posluju na španjolskom tržištu ili pak onima koje imaju namjeru proširiti svoje poslovanje na to tržište.

Robna je razmjena između Hrvatske i Španjolske lani iznosila 308 milijuna eura, čime je Španjolska na 19. mjestu hrvatskih vanjskotrgovinskih partnera. U hrvatskom izvozu Španjolska je na 31. mjestu. Prošle je godine Hrvatska izvezla u Španjolsku robu u vrijednosti 52 milijuna eura, a uvoz je iz te zemlje iznosio 256 milijuna eura, što je 1,6 posto hrvatske godišnje robne razmjene. Postoji stoga potreba za uravnoteženjem međusobne robne razmjene, kazao je Juričić dodavši kako su mogućnosti za proširenje suradnje u industrijskim granama kao što je industrija motornih vozila, brodogradnja, elektroindustrija, metaloprerađivačka, tekstilna i prehrambena industrija itd. U Španjolskoj hrvatske tvrtke mogu pronaći i partnera za izvoz u treće zemlje, istaknuo je Juričić te napomenuo kako HGK prepoznaje potrebu educiranja i informiranja svojih članica o mogućnostima suradnje u zemljama članicama EU.

Španjolska zaslužuje znatno bolje mjesto u RH jer je danas međusobna suradnja ispod očekivanih potencijala, istaknuo je Aleksandar Hajduk, počasni predstavnik HGK u Španjolskoj, govoreći o promociji poslovanja hrvatskih tvrtki u toj zemlji. Razlog tome je usmjerenost Španjolske prema velikim tržištima ali i Hrvatske prema geografski bližem tržištu. Razlog leži i u jezičnoj barijeri, što je bio problem i veći nego što je to trebao biti, kazao je Hajduk istaknuvši iskustva suradnje na španjolskome tržištu u području proizvodnje željezničkih materijala, hrvatske i španjolske brodogradnje, elektrogospodarskih sustava i energetske učinkovitosti, koji su prvi prepoznali mogućnosti ulaganja španjolskoga kapitala u RH. Hrvatska danas ulaskom u EU ima dobru priliku, koju će prepoznati i španjolske tvrtke, putem kojih je moguć i pristup trećim tržištima, osobito sjeverne Afrike, a također je od važnosti i fizička prisutnost hrvatskih tvrtki u Španjolskoj, kazao je Hajduk.

Trgovinski ataše Kraljevine Španjolske u RH Antonio Jesus Arias Ranedo, govoreći o tome kako poslovati sa Španjolskom, istaknuo je da Hrvatska ulaskom u EU ima važan trenutak u svojoj povijesti, kao što je to bio Španjolski prije 25 godina. Španjolska je ulaskom u EU uspjela jako dobro iskoristiti strukturne fondove te duboko ući u europske integracije. Španjolska je napustila 

O iskustvima hrvatskih tvrtki koje posluju na španjolskome tržištu govorili su predstavnici Plive Hrvatska d.o.o., Končara Energetskih transformatora d.o.o., te tvrtke Rasco d.o.o. Kako je istaknula Kristina Piasevoli iz Plive, ta je kompanija na španjolsko tržište pristupila na dva načina, putem licence te spajanja i akvizicije. Odabrali su nekoliko partnera, zadržali proizvodnju te znanje i iskustvo. Kupili su i  dvije tvrtke na španjolskome tržištu, no taj način nije bio uspješan. Španjolsko je tržište regulirano te nema problema s naplatom i ispunjavanjem.


Uspješan izvoz u Španjolsku te suradnju sa španjolskim partnerima za izvoz u Katar istaknuo je Darko Juzbašić, direktor prodaje i marketinga tvrtke Končar Energetski transformatori, a Darko Paviša, financijski direktor tvrtke Rasco, koja proizvodi opremu za održavanje prometnica i drugih javnih površina, naglasio je poslovnu suradnju na španjolskome tržištu s tvrtkom Mycsa. Suradnju španjolskih i hrvatskih tvrtki na implementaciji infrastrukturnih projekata koje financiraju strane međunarodne institucije predstavila je španjolska tvrtka Eptisa Adria d.o.o., koja je već 15 godina prisutna u zemljama jugoistočne Europe te je sa 75 velikih projekata u posljednjih 10 godina jedna od vodećih savjetodavnih i inženjerskih grupacija u regiji, a ove je godine otvorila i tvrtku u RH.ugovornih obveza. Španjolski su poslovni partneri vrlo slični hrvatskima, spremni su na dogovor i partnerstvo te zajedničko rješavanje problema.

Osim sklapanja ugovora, suradnja se odvija i putem razgovora, dogovora, posebnih uvjeta itd., istaknula je Piasevoli.državni protekcionizam i otvorila se prema Europi te su sada glavni protagonisti tvrtke, a država je samo potpora, kazao je Ranedo dodavši kako se Španjolska i Hrvatska savršeno dobro mogu nadopunjavati te nastoji da što više španjolskih tvrtki prepozna RH kao zemlju za ulaganja. U Hrvatskoj je prisutno 27 španjolskih tvrtki, a bit će ih i još. Španjolska je među najvećim primateljima izravnih ulaganja te je na 7. mjestu izvođača komercijalnih usluga. Tehnološki je vrlo dobra u području zaštite okoliša, a ima i jak željeznički sektor te sektor energetike, osobito obnovljivih izvora energije. Turizam je sektor po kojem je Hrvatska najpoznatija u Španjolskoj. Španjolska je na  11. mjestu najvećih uvoznika u svijetu te polaže veliku pažnju na internacionalizaciju svoga poslovanja. Posjeduje pravnu sigurnost te nema rizika u poslovanju sa španjolskim tvrtkama. Važna je i uloga komorskog sustava u Španjolskoj, kazao je Ranedo.