29.11.2021, 15:27

Uspješno završeno prvo izdanje radionice Challenge Labs u organizaciji TERA Tehnopolis d.o.o.

TERA Tehnopolis d.o.o., EIT Food HUB Hrvatska, 24., 25. i 26. studenog 2021. godine u okviru programa EIT Food organizirala je prvo izdanje online radionice Challenge Labs.

Glavni je cilj radionice bio definirati glavne izazove u poljoprivredno-prehrambenom sektoru te okupiti kreativne pojedince i timove voljne raditi na njihovom rješavanju. Radionica Challenge Labs želi potaknuti zajedničko osnivanje tvrtki te povezati dionike iz industrije, akademske zajednice i start-up tvrtki.

Prva je faza ove radionice bila provedba intervjua sa stručnjacima iz poljoprivredno-prehrambenog sektora s ciljem utvrđivanja u kojoj se mjeri izazovi definirani od strane stručnjaka preklapaju sa šest EIT Food strateških područja: alternativni proteini, održiva poljoprivreda, održiva akvakultura, ciljana prehrana, digitalna sljedivost i kružni prehrambeni sustavi. Rezultat provedenih intervjua ukazao je na to da se najveći broj stručnjaka suočava s problemima u okviru održive poljoprivrede, a intervjuima su definirani sljedeći izazovi:

  1. - Utjecaj na ublažavanje klimatskih promjena i inovativne tehnologije koje se odnose na poboljšanje situacijeKreiranje proizvoda prema bio i ekološkim trendovima
  2. - Razvijanje proizvodnih metoda koje su manje štetne za okoliš
  3. - Implementacija kružnih prehrambenih sustava
  4. - Nove metode distribucije ekološki proizvedenih proizvoda

Nakon odrađenih intervjua započeo je zahtjevan proces selekcije i pripreme mentora, članova timova i potrošača. U radionici su sudjelovala 4 tima koja su se natjecala za glavnu nagradu u iznosu od 2.000 €, a svi su timovi radili na rješavanju problema u području održive poljoprivrede.

Tim FAZOS činili su studenti Fakulteta agrobiotehničkih znanosti Osijek te Agronomskog fakulteta iz Zagreba, a tim je svojim konstruktivnim savjetima i kritikama vodio Prof. dr. sc. Pero Mijić s Fakulteta agrobiotehničkih znanosti Osijek. Tim FAZOS radio je na osmišljavanju rješenja u okviru robotizacije u proizvodnji mlijeka.

Tim PTFOS radio je na novim proizvodima usmjerenim prema potrebama dojilja i sastojao se od asistenata te istraživača na projektima Prehrambeno-tehnološkog fakulteta u Osijeku, a tim je predvodila prodekanica za znanost i međunarodnu suradnju spomenutog fakulteta, Prof. dr. sc. Đurđica Ačkar.

Na proizvodnji sigurnih pčelinjih proizvoda radio je tim VEF kojeg su činili studenti te doktori veterinarske medicine s Veterinarskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, a u ulozi mentora tim je vodila prodekanica za financijsko poslovanje i investicije navedenog fakulteta, Prof. dr. sc. Ivana Tlak Gajger.

Tim MAR radio je na plasiranju proizvoda od uljane bundeve i sastojao se od djelatnika srednje škole Matije Antuna Reljkovića iz Slavonskog Broda, a tim je vodila profesorica Svjetlana Kelemović-Mostarkić.

Trodnevna online radionica održana je putem Zoom platforme, a za potrebe radionice korišten je interaktivni alat MURAL, digitalni prostor za vizualnu suradnju timova i brzo rješavanje problema.

Prvog su dana radionice timovi analizirali intervjue koje su proveli s potrošačima te radili na definiranju protopersona. Drugi je dan radionice započeo generiranjem kreativnih ideja i rješenja za probleme za koje su se timovi opredijelili. Analizom svake pojedine ideje timovi su se odlučili za dvije najperspektivnije koje su dodatno razradili. Svim su timovima na raspolaganju bili i mentori i potrošači koji su svojim savjetima i konstruktivnim kritikama pomagali sudionicima da se odluče za jednu ideju za koju su trećeg dana radionice izrađivali koncept prototipa te pitch prezentaciju u kojoj su svoje rješenje prezentirali pred članovima žirija.

Tim FAZOS razvio je koncept prototipa za mobilnu aplikaciju mFarm za pametno upravljanje farmom. Korištenjem navedene aplikacije farmer saznaje detalje o uvjetima u kojima se životinje nalaze te na temelju prikupljenih informacija poduzima korake za poboljšanje mikroklime na farmi s ciljem povećanja proizvodnosti uzgajanih životinja.

Tim PTFOS osmislio je koncept prototipa za inovativni ready-to-eat proizvod sMUMtti not frutti namijenjen dojiljama koje su zanemarena skupina potrošača na tržištu te se susreću s problemima kao što su nedostatak vremena za pripremu hrane te izražena žeđ tijekom dojenja. Osim što bi inovativni mliječni smoothie s dodatkom anisa, kima i komorača bio cjenovno prihvatljiv dojiljama kojima su financijski prihodi drastično smanjeni, proizvod bi istovremeno pozitivno utjecao i na dojenčad zbog sadržaja komorača i anisa koji znanstveno smanjuju dojenačke kolike.

Tim VEF izradio je koncept prototipa za proizvod BEE 4 LIFE za podizanje imuniteta, usporavanje starosti te uravnoteženje hormona. Ovaj proizvod s antimikrobnim i antikancerogenim djelovanjem namijenjen je svima kojima nedostaje energije, a tim je razvio i koncept prodaje proizvoda putem online trgovine. Organskom proizvodnjom, zapošljavanjem marginaliziranih skupina, sakupljanjem ambalaže te njezinom ponovnom uporabom i reciklažom te uporabom obnovljivih izvora energije tim bi doprinosio održivosti društva, gospodarstva i okoliša.

Tim MAR kao temu za svoj izazov odabrao je kreiranje alternative trenutno prisutnoj ponudi energetskih pločica baziranih na jednostavnim ugljikohidratima. Zamislili su ga u obliku lako dostupnog međuobroka, proizvoda od prerađevina bundeve, baziranog na biljnim proteinima, zdravim masnoćama i biljnim vlaknima. Ovaj proizvod s ekološki prihvatljivom ambalažom imao bi više energetske i nutritivne vrijednosti od klasične „snack“ ponude, dok bi kroz svoje mini poruke u okviru pakiranja doprinosio afirmaciji i poticanju zdrave prehrane u mladih kojima je proizvod prvenstveno i namijenjen.

Nakon izloženih pitch prezentacija članovi žirija su odlučili da je najbolje rješenje osmislio tim PTFOS u obliku inovativnog ready-to-eat proizvoda sMUMtti not frutti!

Ovim putem čestitamo pobjednicima te se zahvaljujemo svim sudionicima koji su doprinijeli uspješnom provođenju ove radionice! Nadamo se da će predstavljene ideje biti uspješno realizirane i prihvaćene na tržištu od strane ciljane skupine potrošača.