30.11.2011, 12:50

Objavljeno stajalište EK o internacionalizaciji poduzeća

Europska komisija je u srijedu, dana 09.studenog objavila stajalište nazvano„ Mala poduzeća - Veliki svijet- Novo partnerstvo kao pomoć MSP-ima u iskorištenju globalnih prilika“

U svom izvješću za tisak, Komisija navodi kako bi europska mala i srednja poduzeća trebala više profitirati od brzo-rastućih tržišta kao što su Kina, Rusija, Indija ili regije Jugoistočne Azije i Latinske Amerike te navedeno smatra ključnim u hvatanju u koštac s postojećom krizom.

Samo 13% europskih malih i srednjih poduzeća je, izuzevši unutar -europske trgovinske, investicijske ili druge poslovne suradnje, aktivno na međunarodnim tržištima.

Komisija stoga radi na uspostavljanju koherentnije i učinkovitije EU strategije za podršku poduzeća u procesu internacionalizacije.

Navedeno bi se moglo ostvariti preko osnaživanja usluga za podršku poslovanju, poboljšanja koordinacije i korištenja postojećih resursa, uključujući i Europsku poduzetničku mrežu.

Osnaživanjem usluga podrške, poduzeća bi dobila bolji pristup relevantnijim informacijama novim tržištima te traženju lokalnih partnera.

 

Pozadina problematike

Poduzeća u EU suočena su s posebnim preprekama kada se radi o pristupu globalnim tržištima, tržišnim informacijama, lociranju potencijalnih potrošača i pronalasku pravih partnera. Suočavaju se i sa složenijom problematikom kao što je usklađenost zakonodavstva, obvezna pravila ugovornog prava , carinska pravila, tehničke regulacije i standardi, upravljanje tehnološkim transferom i industrijska prava vlasništva. Kod ovakvih izazova, mala poduzeća su obično lošije  opremljena nego veća , te su manje financijski i kadrovski spremna na globalne izazove.

Broj od 23 milijuna europskih MSP-a ukupno zapošljava dvije trećine poslova u privatnom sektoru. U proteklih 5 godina, 80% novih poslova bilo je ostvareno zahvaljujući MSP-ima. Sektori strojarstva i opreme kao i kemijski sektor u Brazilu, ili energetski u Indiji već su omogućili EU tvrtkama postizanje znakovitih rezultata. Kako bi  se utabao put svim drugim poduzećima, Europa treba potaknuti proces internacionalizacije i pružiti neophodnu pomoć poduzećima na globalnim tržištima.

 

EU strategija za internacionalizaciju bi stoga trebala obuhvaćati sljedeće aktivnosti:

  • ·         Osnaživanje postojećih usluga podrške poduzećima na tržištima od prioritetne važnosti
  • ·         Poboljšanje upravljačkih struktura EEN-a kako bi se omogućila bolja suradnja s organizacijama primateljima EEN-a.
  • ·         Uspostavljanje dosljednijih shema podrške na EU razini kako bi se povećala njihova učinkovitost.Trenutno postoji 300 programa na nacionalnim razinama koji su često usredotočeni na regije s već postojećim    pozitivnim gospodarskim rastom dok su druge regije zapostavljene.
  • ·         Promociju klastera i mreža za internacionalizaciju MSP-a
  • ·         Objedinjavanje pan Europske suradnje na tržištima od prioritetne važnosti kako bi se postigla što veća učinkovitost korištenja javnih fondova.
  • ·         Uspostavljanje jedinstvene platforme za informiranje MSP-a koja žele poslovati izvan granica EU
  • ·         Utjecati na postojeće EU politike kako bi s ubrzao međunarodni rast europskih MSP-a.

 

Budući napori trebali bi se usmjeriti na način na koji pružatelji usluga podrške MSP-a mogu učinkovitije surađivati, te na vrstu poticaja koji navedeno mogu omogućiti.

Jasno „mapiranje“ europskih usluga podrške poslovanju trebalo bi biti temeljem ovog procesa. Sve EU institucije i relevantni MSP dionici, biti će uključeni u implementaciju ove strategije te bi prilikom razmatranja uspostavljanja novih aktivnosti za podršku poduzećima prilikom internacionalizacije, trebali usvojiti prioritete i smjernice navedene u ovom Stajalištu

Države članice pozivaju se na usvajanje sličnog pristupa kao i na blisku suradnju s Europskom komisijom kod osnaživanja okruženja poslovne podrške za međunarodni rast europskih poduzeća.   

 

Očitovanje Eurochambres-a (izvješće za tisak)

ECH sa svoje strane pozdravlja ovu inicijativu, prepoznaje važnost internacionalizacije kao ključnog izvora konkurentnosti te upućuje relevantna pitanja o ulozi EU u na ovom području. Stajalište, prema ECH, ispravno uključuje principe komplementarnosti, EU dodane vrijednosti i učinkovitosti. Prema organizaciji, ovo stajalište je neophodan korak prema razvijanju koherentnije strategije za internacionalizaciju europskih poduzeća

 

ECH poziva dionike na stvarnu implementaciju javno-privatnog partnerstva navedenog u dokumentu. „Ideja EK o objedinjavanju napora s postojećim dionicima je izuzetno bitna.

Komorska mreža koja zapošljava 3.800 stručnjaka na području internacionalizacije i podržava milijun poduzeća godišnje na međunarodnim tržištima, želi i dalje imati ovu ulogu“, komentirao je glavni tajnik Arnaldo Abruzzini.  Eurochambres očekuje stoga strukturirani dijalog s EK o praktičnom provođenju ovih principa u djelo. „Vodeća uloga koju EK ima prema ovom stajalištu, trebala bi se osnažiti jasnom identifikacijom/uspostavom dosjea za internacionalizaciju“, dodao je Abruzzini.

Više informacija o problematici može se saznati klikom na poveznicu : http://ec.europa.eu/enterprise/policies/sme/market-access/internationalisation/index_en.htm