''Promocija europskih proizvoda kroz ''Made In'' i znakova kvalitete''

S obzirom na trenutnu problematiku utvrđivanja pravila podrijetla industrijskih proizvoda unutar Europske unije, Unioncamere del Veneto u suradnji s Hrvatskogm gospodarskom komorom organizira konferenciju pod nazivom

''Promocija europskih proizvoda kroz ''Made In'' i znakova kvalitete''

(''The promotion of european products through Made In and quality brands'')

koja će se održati u Predstavništvu HGK u Bruxellesu 26. svibnja 2010. godine.


Unutar konferencije gdin. Trpimir Župić, direktor Centra za kvalitetu HGK, će predstaviti projekte ''Izvorno Hrvatsko'' i ''Hrvatska kvaliteta''. Na konferenciji će se također predstaviti talijanski i hrvatski industrijski sektori sa ciljem ukazivanja na važnost podrijetla u industriji a sa ciljem zaštite potrošača i poboljšanja konkurencije unutar EU.

U tu svrtku gdin Zoran Barišić, pomoćnik direktora Sektora industrije HGK, će predstaviti hrvatski industrijski sektor, odnosno potporu HGK pri izvozu hrvatskih industrijskih proizvoda. Također će se predstaviti i Zlatarna Križek kao primjer tvrke koja, sa znakom Hrvatska kvaliteta, uspješno posluje. Ujedno konferencija će okupiti predstavnike europskih institucija, industrije, predstavnika udruga potrošača predstavnike komora, regija i gradova u Bruxellesu.

Pitanje o označavanju podrijetla robe u EU aktualno je još od 2003. godine kada su pojedine članice pokrenule tu inicijativu zahtijevajući obvezno označavanje podrijetla uvoznih ali i europskih proizvoda. Nakon produženih konzultacija Europska komisija 2005. predlaže ''Made in'' regulativu koja zahtjeva upotrebu oznake podrijetla za pojedine uvozne proizvode (Council Regulation on the indication of the country of origin of certain products imported form third countries).

Naime, prema gore spomenutom prijedlogu EK, oznaka podrijetla (made in znak) je znak koji označava geografsko podrijetlo proizvoda. Osim uvoznih proizvoda označavanje podrijetla može se zahtijevati i za domaće proizvode, na samo određene proizvode ili na sve proizvode, no isto tako države članice mogu dobrovoljno označavati podrijetlo proizvoda. Svrha označavanja podrijetla je transparentnost te informiranje krajnjeg potrošača, ali i smanjenje mogućeg krivotvorenja proizvoda koji narušavaju ugled europskih proizvođača. Oznaka proizvoda mora biti stalna i neobrisiva, vidljivo istaknuta te napisana tako da je lako razumljiva za krajnjeg potrošača.

Trenutno EU nema obvezu označavanja podrijetla za industrijske proizvode, carinska kontrola podrijetla nije predviđena EU zakonodavstvom te ujedno nema dogovora oko zajedničke definicije što bi točno oznaka ''Made in'' trebala predstavljati. Naime, pojedine države članice već označavaju podrijetlo robe, ali na dobrovoljnoj osnovi.

Konačni prijedlog Komisije o označavanju podrijetla (COM(2005) 661 final) je rezultat dugotrajnih konzultacija započetih 2003. godine, sa interesnim predstavnicima industrijskih udruženja, potrošačkih grupacija te državama članicama. Prevladalo je mišljenje o važnosti označavanja podrijetla proizvoda, kako u korist potrošača tako i u korist europskih proizvođača. Prema tome Komisija je odredila ''made in'' ciljeve:
• ponovno uspostavljanje istih uvjeta za sve (eng. ''level playing field'') s trgovinskim partnerima koji zahtijevaju označavanje podrijetla (SAD, Kanada, Japan,Kina, itd.);
• stvaranje transparentnost proizvoda;
• omogućavanje informiranosti potrošača kod izbora proizvoda;
• smanjenje mogućnosti korištenja neovlaštenih i zavaravajućih oznaka podrijetla;
• poboljšanje konkurentnosti europskih proizvoda.

U skladu s Općim sporazumom o tarifama i trgovini (GATT), Komisija predlaže uvođenje obveznih oznaka podrijetla za određene uvozne industrijske proizvode (koža, tekstil, obuća, keramika, staklo, nakit, namještaj, raznih četki i metli) isključujući ribarske i prehrambene proizvode. Predložena regulativa se prvenstveno odnosi na uvozne proizvode. Zbog ranije potpisanih ugovora kojima se određuje vanjska trgovina, ova regulativa se ne odnosi na zemlje Europske ekonomske zajednice (EEA) te Turske.

Također se određuje kako se oznaka podrijetla mora provoditi prema načelu ne-preferencijalnog podrijetla. Mora se naglasiti kako oznaka podrijetla nije u svrhu kampanje ''kupujmo europsko'', već je na krajnjim potrošačima da prema svojem izboru odluče koji će proizvod kupiti.

Europska komisija smatra kako potrošači trebaju ovakvu vrstu informacije te da su troškovi implementacije oznake vrlo niski. Procjenjuje se da bi troškovi mogli biti u visini od 1% ukupnog troška proizvodnje?

S obzirom o neslaganju članica EU o tome pitanju, još uvijek traju opsežne konzultacije i diskusije unutar svih interesnih grupa EU. Činjenica je da prijedlog Komisije za određivanjem podrijetla proizvoda iz trećih zemalja za sada nije dobro prihvaćen među većinom zemalja članica EU, dok za druge članice predstavlja vrlo važno pitanje. Ostale države članice koje još nisu iznijele svoje mišljenje ili su suzdržane, čekaju daljnje prijedloge Komisije.


Lokacija